Michiel Damhuis
  • Home
  • Trainingen
    • Effectieve klantcommunicatie
    • Communicatiestijlen - DISC
    • Retail trainingen
    • Service training
    • Communicatie trainingen interne afdelingen
    • salestrainingen voordebouw
    • social selling
    • Linkedin training
  • Business development
    • Marktonderzoek
    • Conceptontwikkeling
    • Business Case
    • Projectmanagement
  • Marketing
    • Interim
    • Customer Experience
  • Over mij
    • Anderen over mij
    • Algemene Voorwaarden
  • Nieuwsbrieven en blog
    • VTWonen en Designbeurs '17

Blog - Nieuwsbrieven

Business Development: lessen uit een fietstocht naar Rome

8/28/2017

0 Reacties

 
Foto
​Als business consultant zoek je altijd naar een andere kijk op zaken. In juli en augustus ben ik samen met een aantal anderen naar Rome gefietst. Prachtig mooie tocht, fantastische belevenis en een activiteit die ik eenieder kan aanraden. Daarnaast nog leerzaam ook.
Ik heb inmiddels al heel wat new business op poten mogen zetten en tijdens het fietsen vielen me heel wat parallellen op tussen business development en een fietstocht als deze. Ik baseer me hierbij losjes op Covey. Komen ze:

Foto
​1. Proactiviteit
Op de fiets ben jij degene die bepaalt wat er gebeurt. Als je verkeerd fietst zul je moeten uitzoeken hoe je dan wel weer op de juiste route komt. Als je band lek is, zal je je band moeten verwisselen.  Doet niemand voor je.
​
Dat geldt voor je werkhouding precies zo: je kunt in een project niet voorkomen dat bepaalde dingen gebeuren, maar je bepaalt wel hoe je er mee omgaat. Het verschil zit hem er in dat je de gevolgen in een werksituatie niet altijd direct ervaart. Als een project tegen onverwachte, zware tegenslag aanloopt, kun je er voor kiezen de handdoek in de ring te gooien en het te verkopen als een juiste, onvermijdelijke beslissing. Je gooit daarmee heel wat weg: alle inspanning en tijd die namelijk al in het project gestopt zijn. De vraag dan is: is er vooraf voldoende nagedacht over haalbaarheid en ter beschikking staande middelen? En waren er alternatieve oplossingen voor het probleem denkbaar?

Foto
​2. Hou een doel voor ogen
Nergens is dat duidelijker dan met een fietstocht. In april heb ik de knoop doorgehakt: ik ga fietsen naar Rome. Dat staat. Vervolgens ga je zaken invullen: welke route? Wanneer? Wie gaan er eventueel mee?
Bij new business development is dat niet anders. Welke marktpositie wil je naar toe? Waar werk je naar toe? Wanneer wil je dit bereikt hebben? Welke resources zijn nodig? Maak dit zo concreet als mogelijk en visualiseer. Daarmee zorg je voor een van de meest belangrijke bestanddelen: focus!

​3: Belangrijke zaken eerst
Bij fietsen geldt: alles wat je thuis laat, is mooi meegenomen. Je kunt maar een beperkt aantal dingen meenemen, dus je moet selectief zijn in wat je echt nodig hebt en wat niet.
​
De grootste valkuil van een business case is, dat deze te groot gemaakt wordt. Ik heb meegemaakt dat er van alles en nog wat bijgehaald wordt en dat er eindeloos over details en onmogelijkheden wordt gepraat. Tijdens het fietsen wist ik niet precies wanneer ik aan zou komen in Rome maar wel tot op een aantal dagen nauwkeurig. Daarmee bouw je de flexibiliteit in die je nodig hebt om met onverwachte zaken om te kunnen gaan. Bijvoorbeeld een stad die je graag wat uitgebreider wilt gaan zien. Of een valpartij.
De kunst is de balans te vinden tussen een goede, gedegen voorbereiding zonder daarbij verstrikt te raken in details en onmogelijkheden. 
Foto
4. Omgaan met details
​Eenmaal onderweg worden de details belangrijk. Voorbeeld: in sommige gebieden heb je geen internetverbinding; helemaal niks en dan is het ontzettend handig als je de relevante kaarten van Google maps tevoren hebt gedownload. Dat kan namelijk. Die ga je tevoren niet in detail bestuderen, maar dit zijn precies de details die je onderweg nodig hebt.

Bij de lancering van een concept zijn er veel details die een groot verschil maken. Propositie, woordkeus, beeldtaal, mediakeuze, financieel en juridisch en ga zo maar door. Niet gek dus dat daar veel tijd in gaat zitten. Maar doe dat wel zodra het relevant wordt. Het heeft namelijk ook geen zin om een landkaart uit je hoofd te leren. 

Een keer van gedachten wisselen?
Bel of mail: 06 - 14824718 of michiel@michieldamhuis.nl


Toegift: zorg dat je plezier hebt tijdens het proces. New business kan een lastig proces zijn, met onverwachte tegenslagen en wendingen, maar als het slaagt is de beloning – en dan heb ik het vooral over de immateriële kant – ongelooflijk groot!
​​


Mocht je geïnteresseerd zijn in de fietstocht zelf: een beeldverslag staat op mijn YouTube kanaal.

Foto
0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Abonneren op nieuwsbrief
    View my profile on LinkedIn

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

    Archieven

    Juli 2020
    Januari 2019
    Maart 2018
    Januari 2018
    November 2017
    Augustus 2017
    Mei 2017
    Maart 2017

  • Home
  • Trainingen
    • Effectieve klantcommunicatie
    • Communicatiestijlen - DISC
    • Retail trainingen
    • Service training
    • Communicatie trainingen interne afdelingen
    • salestrainingen voordebouw
    • social selling
    • Linkedin training
  • Business development
    • Marktonderzoek
    • Conceptontwikkeling
    • Business Case
    • Projectmanagement
  • Marketing
    • Interim
    • Customer Experience
  • Over mij
    • Anderen over mij
    • Algemene Voorwaarden
  • Nieuwsbrieven en blog
    • VTWonen en Designbeurs '17